Login | Fa-ti cont

HotTatuajul concept si arta tatuajului: de vorba cu Teo de la Industrial Tattoo

Teo Işfan, tattoo artist in cel mai adevarat sens al cuvantului, are salonul de tatuaje Industrial Tattoo. Desi e un tip ocupat (cat timp eram acolo a venit cineva sa isi faca programare si a primit-o... la jumatatea lunii octombrie!), a stat putin de vorba cu noi si ne-a povestit cate in luna si in stele despre tatuajul la noi in Romania, despre tatuajul-concept, despre tatuajul ca forma de arta si evolutia omului cu aparatul de la pastisor la artist.

Ne-a mai povestit despre felul in care se antreneaza un potential viitor tatuator, despre creativitate vs. tehnica, despre mari artisti tatuatori ai lumii si, in ultima instanta, despre conventiile de tatuaje.

Teo Isfan @ Industrial tattoo

Sa ne cunoastem putin

De cand exista Industrial Tattoo?

In octombrie, pe 24, se fac 2 ani de cand am salonul, si in perioada asta m-am simtit legat mai mult de arta decat de tatuaje. Imi place sa nu mai recomand oamenilor modele de tatuaje, mi se par banale si lipsite de inspiratie, cand poti sa iti faci o lucrare de arta, nu modele de tatuaj.

Desenezi sau reproduci?

Daca e cerinta clientului, desenez. Eu pictez si am inceput sa imi propun clientilor ideile mele proprii de lucrari. Contributia artistului nu trebuie sa fie o mana obosita care doar coloreaza, ci sa isi lase amprenta... dar in fond e politica fiecarui salon, sa nu fiu inteles gresit. Daca vor sa deseneze, deseneaza. Sau fac doar reproduceri...

Sunt un om fericit, am parte de tot felul de clienti creativi, sau care macar au incredere in ce le recomandam noi. Si clientii vin pe baza recomandarilor, nu suntem foarte main stream, desi lumea ne cunoaste, ne place sa fim putintel mai retrasi pentru ca ne da ocazia sa facem lucruri mai deosebite, decat sa ne axam pe directia comerciala a tatuajelor.

Refuzi clienti sau modele?

Nu refuz niciodata pe nimeni, dar le arat ca se pot face chestii mult mai frumoase decat 2 litere chinezesti obosite, ca sunt mult mai multe posibilitati de a transforma ceva banal in ceva ce nu o sa regreti niciodata ca ai pe piele.

Nu-ti pare rau ca pleaca dupa aceea cu opera ta?

Ba da. Sunt cateva tatuaje pe care regret ca nu le pot vedea zi de zi, dar nu imi pare totusi prea rau, pentru ca ma intalnesc ici-colo cu oameni care poarta tatuajele mele si sunt foarte flatat - de exemplu un tip m-a rugat sa faca o poza cu mine... adica, de obicei lumea imi strange mana (rade)... Si e normal, te simti bine cand ii vezi - la un moment dat eram la o petrecere si am vazut trei tatuaje de-ale mele, dansand prin multime. In plus, nu e la fel ca la tablouri, care raman pe perete. Un tatuaj se plimba prin oras, prin diverse lumini, diverse situatii...

Cum ai ajuns sa tatuezi?


Fac asta de vreo 10 ani, m-am apucat pe la 16-17 ani. Cu toate astea, dupa 10 ani, pot spune ca sunt abia la inceput. Peste 5 ani, daca o sa am sansa multor lucrari unice si complicate, o sa pot spune ca am in sfarsit multa experienta.

Cum am inceput? Eram la Tonitza si ii desenam pe colegii mei (se duceau la facut tatuaje pe stil vechi, cu acul de cusut si cu tus Rotring, cea mai tare culoare)... si apoi m-am gandit: n-as putea sa ii tatuez chiar eu? Si pe vremea aia era ingrozitor, nu era internet, nu erau calculatoare, nimic, au trecut doi ani pana cand eu am vazut cum arata, intr-o revista de motociclisti, un aparat de tatuat. Si ma uitam la el si nu intelegeam ce e, cum functioneaza, care-s principiile. Si vreo juma' de an m-am tot chinuit, cu bobine, sa il fac sa mearga. Am ajuns sa fac aparate de tatuaj din sonerii...

Dar la 18 ani am primit de ziua mea, cu cheta de la prieteni, primul aparat profesional, dar aproape degeaba, pentru ca daca n-ai materiale, ace... Nu poti sa mananci elegant daca n-ai furculita. Nu se gasea nimic pe vremea aia, nici macar vaselina... cand aia deja afara... vrei sa iti arat ce aparate foloseau aia in 2000?

Am vrut, mi-a aratat o dracovenie usoara ca o pana, cu aer comprimat, din care n-am inteles mare lucru, recunosc, dar vazandu-l cat de entuziasmat era, imi pot imagina frustrarea pentru faptul ca acum 10 ani stadiul tehnicii la noi era de vremuri medievale, in comparatie cu ce se gasea "afara".


Acum materiale se gasesc si la noi - sunt importatori, inclusiv de aparatura, culori, ace sterilizate... Si... a fost o calatorie destul de grea, am terminat liceul, m-am angajat la un salon de tatuaje, am incercat si alte joburi, design, nebunii, n-au mers, se pare ca asta e singura directie a vietii mele... si ultimii doi ani jumate am lucrat la mall in Vitan si am trecut la nivelul urmator, salonul meu. De doi ani lucrez incontinuu, non stop, ai auzit cum se fac programarile.

Teo Isfan @ Industrial tattoo

Despre ucenicia la un salon de tatuaje

Eu sunt mai exigent in ceea ce priveste munca mea. Tinerii care vor sa vina sa invete sa tatueze vreau sa fie pe aceeasi lungime de unda, importanta pe care o acord eu sa o acorde si ei. Dar multi sunt delasatori, nu au chef, sau li se pare greu. E o activitate in care 40% sunt munca, iar 60% placere.

Ii pun sa faca niste teste cu desene, sa vad abordarea lor asupra unor tehnici de tatuaje... dupa aia ii dau afara (rade). Am metodologia mea in principiu, le explic marile stiluri, apoi le dau ceva de facut. Nu sa copieze, ci vreau sa vad abordarea lor creativa. Ei deseneaza de cand se stiu, dar niciodata modele de tatuaj. Eu nu vreau sa fie comerciali, ci sa inteleaga elementele care compun un stil, abia apoi sa-l si tatueze.

E o distanta de tehnica de la desenul pe hartie la cel pe piele. Li se arata corespondentul desenului in tehnica. Umbra pe care o faci cu creionul in desen, trebuie sa o faci in anumit fel in tatuaj. Dar e foarte greu sa explici, sunt detalii legate de sensibilitatea pielii, de cum tii aparatul, de intensitati, de diluare, si de asta multi copii care vor sa invete s-ar putea sa nu poata inmagazina atata informatie cata am eu sa le dau. Nu incerc sa ii descurajez, ci sa-i pregatesc pentru ceva ce le poate manca tot timpul liber si in fond, poate, toata viata, iar daca nu exista dedicare maxima in chestia asta, nu ajungi sa faci ceva bun. Poti ajunge un om care tatueaza tehnic OK, dar chestii simple.

Dupa asta, incep cu exercitii pe piele sintetica... niste linii pentru inceput, pentru ca atunci cand tragi o linie cu un pix e una, dar atunci cand lucrezi cu un aparat care vibreaza si are un anumit centru de greutate pe mana, e altfel. Tu nu tatuezi pe o coala dreapta, corpul are circularitati, trebuie sa te adaptezi non stop. Ei asta nu inteleg, cand esti un artist de tatuaje, trebuie sa fii foarte inventiv. Si ei sunt doar niste robotei care vor sa invete repede. Acum, spre exemplu, caut un om care tatueaza la un anumit nivel, pe care il pot lua si sa il pot invata. Dar deocamdata, chiar si cu volumul de munca pe care il am, eu sunt multumit.

Aseara, 20 august, am facut prima mea lucrare mare pe cineva, cu elementele mele grafice si conceptul meu in totalitate. Primul meu model efectiv original, fiecare bucatica al meu, adica fara modele din reviste... e legat de picturile mele si de elementele mele grafice, pe care le-am gandit eu. (imi arata, imi explica, lumini, umbre, lichiditati)... Vezi, asta e doar o mica parte din ce fac eu, imi spune, usor transpus. Si il cred.

Teo Isfan @ Industrial tattoo

Arta tatuajului la noi, in Romania, vs. conceptia din afara

Mi se pare ca noi, europenii, suntem mult mai tari in idei decat americanii. Ei fac lucrari de revista, la foarte putini vezi lucrare artistica. Ce american ar fi avut tupeu sa faca cum a facut francezul ala de la Your meat is mine? Ce gandire abstracta peste ocean... sa fim seriosi.

Ei au o abordare mai comerciala. Pe de alta parte, din State am un mare respect pentru Anil Gupta, care este din acelasi film cu mine, reproduceri, miniatura, grafica de-adevaratelea, e un tip absolut bolnav in meticulozitatea lui... si stii cat percepe pe ora? 300$. Nu apare prin reviste, e underground intr-un fel, dar este mega cunoscut, iar daca vrei sa te uiti, pierzi o zi intreaga sa analizezi portofoliul lui. Deci sunt americani care merg pe altceva, dar sunt si foarte multi carora le place chestia asta... flash... tipatoare.

In afara foarte multi artisti refuza sa refaca tatuaje vechi, pentru ca au inceput sa priveasca toata chestia asta efectiv ca pe o mica opera de arta de care nu trebuie sa se atinga alt artist: e lucrarea lui X, daca vrei sa o retusezi, te duci la el. E o lege nescrisa, ca sa zic asa, sa nu te ocupi de lucrarile altora. Si sincer, nici mie nu imi place sa fac asta, dar nu imi permit sa refuz retusuri sau coveruri in piata din Romania si in nici clientul nu ar intelege de ce il refuz.

Se schimba multe si aici totusi, mentalitati si ideologii, e o schimbare radicala in sens bun fata de acum 2 ani cand m-am apucat si am deschis salonul. Mai ales ca la noi in Romania deocamdata ideea de tatuaj e asociata mai degraba cu ideea de metal, motoare... Am crezut ca o sa fac aceeasi paleta de lucrari plictisitoare, dar am constatat ca lucrurile in zona asta sunt altfel, sau poate atitudinea pe care o ai fata de modele, de lucrari, sunt idei foarte misto, provocari zi de zi. Din 4 cate fac pe zi, macar unul, pe care o sa-l continui si alta data, e foarte tare. Chiar si miniaturile.

Paleta de artisti e mai larga si mai creativa in Europa decat la americani. Japonia e beton pe tehnica. Iar asiaticii au un ten aparte, sunt mai albi si pielea lor are o consistenta perfecta pentru tatuaje si e foarte permisibila: are proportia perfecta intre elasticitate, duritate, pigment. Daca noua ne trebuie doua reveniri pe o linie, lor le trebuie o singura data. Am tatuat odata in sase ore trei japonezi... lucrari mari, a mers ca pe apa.

Polonezii sunt iarasi graficieni de-adevaratelea, artisti, nu tatuatori. Uita-te la tattoogonzo.pl (ne-am uitat impreuna, minute in sir, vi-l recomandam, merita) Spatialitate, adancime, compozitie, stil, arta. Nu mai sunt tatuaje. A disparut ideea asta, pentru ca azi orice e posibil. Si oamenii astia, ca si mine, au renuntat sa faca anumite modele, pentru ca nu merita. Timpul e pretios.

Si nu imi este imposibil sa fac si eu ce fac si ei, dar sunt doi factori aici la noi: romanii sunt foarte grabiti si nu vor sa astepte sa li se faca lucrarea perfecta, se plictisesc si sa isi dea cu crema cat trebuie... in al doilea rand ideologia lasa de dorit, nu si-ar face foarte multi un Ganesha, asa. Nu au convingeri destul de creative. Dar, din fericire, eu am parte de clienti OK.

Cat costa? In general e greu sa pui pret pe tatuaje, la propriu. Desi toata lumea intreaba mai intai "cat ma costa?", e greu sa evaluezi un tatuaj la adevarata lui valoare.

Un pictor stie sa isi puna pret de adevaratelea, de la inceput, pe picturi? Si cand faci ceva atat de complex, e normal sa ceri bani mai multi. In felul asta iti afirmi si valoarea, uite, iar exemplul cu Anil Gupta, care cere 300$ pe ora. Si mai exista unul care cere 900$ pe ora, maestrul intunericului, Paul Booth. Face niste chestii, de te sperii si tu in oglinda :-), e singurul care a reusit sa faca lucrarile lui Geiger pe piele, de exemplu.


Teo Isfan @ Industrial tattoo

Conventia Internationala Transilvania Tattoo (5-9 iunie 2009), Sibiu

La Transilvania Tattoo de la Sibiu, prima conventie de felul asta din Romania, am luat premiul pentru cel mai bun tatuaj color, cu o miniatura.

Ce se intampla la o asemenea conventie? Se fac tatuaje pe loc sau vii cu o lucrare pe care o termini acolo: alb-negru, color, miniaturi, best bionic, tribale, fel de fel de categorii de genul asta.

E foarte greu sa tatuezi la o conventie, cu toata lumea in jurul tau, cu muzica in boxe, cu zeci de aparate care bazaie langa tine, dar te si impulsioneaza.

A fost un juriu prestigios, format printre altii dintr-un tip din Ungaria, Sarkozi Zsolt, foarte bun, apoi un cercetator in domeniu, un alt tip din familia Leu de artisti si un roman, Castorul, plecat de mult din Romania, unul dintre primii artisti buni de la noi, de asta ma mandresc cu premile astea doua, si abia astept Conventia de la Venetia din toamna asta.

E foarte util un asemenea eveniment, nu e doar de promovare, ci mergi acolo ca sa inveti. Eu ii invat pe astia mici, dar pe mine cine ma mai invata? Mai citesti o carte, doua, dar una e sa stai cu un tip care e cam la acelasi nivel de experienta si sa schimbi idei... sunt benefice conventiile astea.



Pe Teodor Işfan il gasiti de luni pana sambata la Industrial Tattoo, Ion Brezoianu nr. 44, ap. 4, dar sa nu va asteptati sa va invite direct pe scaunul de lucru odata ce ati ajuns acolo. Programarile se fac cam peste o luna-jumatate doua din momentul "primului contact" :-) Dar sa nu va para rau de asteptare. Mergeti acolo si vorbiti putin cu Teo, sunt sanse sa veniti cu ideile voastre si sa plecati cu ale lui. Si sa va si placa noua abordare.

Pana atunci, aruncati un ochi si pe site-ul lor.


7 comentarii vrei sa comentezi?

sakura_chan 22:45 on 25 August
0
|
#1. Comentariu nou

Deseneaza super tare si e un baiat de nota 10.Si eu mi-am facut un tatuaj la el.Mi-a facut niste umbre incredibile.De abia astept urmatorul tatuaj efectuat,evident, tot de teo.


Rorry 16:29 on 28 August
1
|
#2. Comentariu nou

Mi-a facut un cover superb,Astept acum sa imi retuseze altul. Proasta alegere am facut ca m-am dus la alt tatuator.
E singurul care stie sa isi puna amprenta pe tatuaj,si foarte creativ,imi place mult.

Bafta Baieti!


Saloane tatuaje 11:07 on 11 Iunie
1
|
#3. Conventia de la sibiu

In legatura cu Conventia de la Sibiu vreau sa spun ca a fost cel mai amplu eveniment de gen din ultimii ani, si daca esti pasionat nu prea ai cum sa pleci fara un tatuaj de la conventie...


crii 05:22 on 06 August
1
|
#4. ....

e cel mai bun...No 1


Andreea 13:19 on 20 October
0
|
#5. The man

Teo e o "bomboana" de om. Super profesionist, super de treba, idei remarcabile. Keep up the good work:)!


tatuaje 19:27 on 27 Iunie
1
|
#6. ...

artist adevarat...


RomanFoops 22:02 on 28 Februarie
0
|
#7. pentru cresterea muscuilor

De la naştere şi până la moarte în corpul uman mege o luptă ireconciliabilă şi invizibilă cu o varietate de paraziţi, care se stabilesc cu traiul în organism, din cauza faptului că aproape al cincilea om duce un stil de viaţă nesănătos. Folosind organismul uman ca sursă de alimentare şi de cazare, paraziţii devin cauza multor boli grave. Ceaiul FitoBalt antiparazitar este un mijloc de combatere a paraziţilor intestinali. El are un înalt rating printer remedii anologe. Acest ceai pe internet este reprezentat ca un remediu împotriva tuturor paraziţilor din corpul uman. El este un destrugător al tuturor tipurilor de viermi, ciuperci, numeroşi microbi care trăiesc paşnic în om toată viaţa lui.

<a href=http://meinebewertung.org/ro/cu-fitobalt-parazitii-nu-prietenesc-ci-dispar-din-organism-pe-totdeuna.html>Ceaiul FitoBalt antiparazitar</a>


*
*
*
* campuri obligatorii
  2000 caractere din maxim 2000

Bucuresti

14°C Light Rain


Follow me facebookTwitter  

Animale urbane

Care crezi ca va fi viitoarea gripa?
|Rezultate|Alte sondaje

Povestiri urbane

In ce "mit urban" crezi cel mai mult?
|Rezultate|Alte sondaje

Newsletter